Khlongs - Chatuchak - Bayoke - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu Khlongs - Chatuchak - Bayoke - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu

Khlongs - Chatuchak - Bayoke

Door: Ine Geerdens & Bart Kinable

Blijf op de hoogte en volg Ine_Bart

27 December 2014 | Thailand, Bangkok

Aangezien we al twee dagen achter elkaar rond kwart voor 6 moesten opstaan, zijn we vandaag wat langer blijven liggen. We konden nog net een ontbijtje meepikken en hebben aan de receptie een taxi geregeld voor morgen en het vluchtuur gecheckt, want morgen vertrekken we naar het Noorden. In de vroege namiddag trokken we richting de skytrain. We kennen ondertussen al goed onze weg. Zo weten we sinds kort dat 'soi' staat voor zijstraat. Ons hotel ligt in Sukhumvit Soi 13, dus we dachten eerst dat dit de straatnaam was maar Sukhumvit is de hoofdweg, soi een zijstraat en op de hoofdweg staat bij elke zijstraat een nummer, aan de ene kant de even nummers en aan de andere kant de oneven nummers. Je geraakt niet aan de andere kant van de straat via een zebrapad maar wel via een voetgangersbrug. We namen de skytrain tot aan de rivier, waar we een boottocht wilden boeken naar de Khlongs. Men vroeg er 1000 baht voor (voor 1u, 2 pers.) en de verkoper wou niets van de prijs afdoen. Volgens onze trotter kon het mogelijks goedkoper door op te stappen aan pier 3, dus kochten we een ticket voor de riviertaxi (80baht, 2 pers.) om tot daar te gaan. Daar aangekomen lazen we het gevreesde prijskaartje voor dezelfde toer: 1000 baht. Miljaar, hetzelfde als daarnet. Bovendien vertrok de tocht van 1u pas een uur later...Ik wilde liever geen langere tocht doen want anders hadden we heel weinig tijd om de Chatuchak weekendmarkt nog te bezoeken. Dus ja dan maar weer terug naar de oorspronkelijke pier, wat een tijdverlies! De man die ons eerder een ticket wilde verkopen moet toch wel in zijn vuistje gelachen hebben toen we er met hangende pootjes terug stonden :). Samen met nog een drietal andere koppels vaarden we met een speedboot naar de Khlongs, letterlijk vertaald kanalen. Deze liggen in de wijk Thonburi wat blijkbaar het oude bangkok is. Een dorp langs en op het water, waar de armere bevolking woont. De ene houten krot na de andere. Zot dat daar mensen in wonen. Inventief zijn ze wel met hout en golfplaten, en daartussen hangt de was te flapperen. We hebben wel twee keer een tijdje moeten wachten omdat er twee doorgangen waren met een sluis, dus zijn we nog dik anderhalf uur weggeweest. Nadien namen we de skytrain naar de Chatuchak weekend market (open op zaterdag en zondag). De grootste en drukste markt die je ooit gezien hebt, waar wekelijks naar schatting 200.000 man op afkomt! Je weet niet waar je eerst moet beginnen. Brede lanen met links en rechts marktkraampjes, maar ook achter deze kraampjes schuilt binnen nog een labyrint van kleine winkeltjes. Je loopt verloren tussen juweeltjes, sandaaltjes en allerhande vreemde vruchten. Je kan naar links, naar rechts, rechtdoor, óveral markt. En hoewel er veel volk is, kan je toch op je gemak bij een kraampje kijken, er zijn er toch genoeg voor iedereen! Op een gegeven moment weerklonk er een bepaald lied door de boxen. Wij hadden het niet meteen door maar toen de mensen voor ons niet verder wandelden, keken we rond en zagen we dat echt iedereen als een standbeeld bleef stilstaan. Duizenden mensen en niemand die nog bewoog! Blijkbaar werd er een soort van volkslied afgespeeld, waarna iedereen uit respect moest blijven staan. Indrukwekkend en tegelijkertijd angstaanjagend. Hierna trokken we in grote colonne naar de drukke skytrain. Voor het instappen van de trein/metro staat iedereen mooi in een rij, met vrije zones waar de deuren van de trein stoppen, zodat de mensen die op de trein zitten eerst kunnen uitstappen. Daar zouden ze bij ons nog wat van kunnen leren! We trokken naar ons hotel om ons nog wat te verfrissen want daarna zouden we dineren in het Bayoke Sky hotel. We reden met een tuktuk naar daar, wel een unieke ervaring. Dat is een soort van brommer waar een bakje achter hangt waar wij in zaten. Het ding ging wel goed vooruit en maakte van elk gaatje gebruik om zich ertussen te wurmen. Wanneer we ter hoogte van de uitlaat van een bus kwamen, werd het wel wat mottig. In het hotel namen we de lift tot de 78ste verdieping voor een internationaal buffet. Er was veel keuze, het buffet was zo groot als de diameter van de toren. Rijst, vlees, vis, sushi, pasta,...keuze te over en dat met een prachtig zicht op Bangkok by night. Nadien zijn we nog naar het observatiedeck geweest op de 82ste verdieping. Daar kan je op een ronddraaiend platform buiten nog wat foto's nemen. Een mooie afsluiter van een grootstad, die tot nu toe voor mij op nr 1 staat van 'reeds bezochte steden'. Voor een tweetal euro een taxi terug naar het hotel, want het was (voor de eerste keer sinds wij daar waren) hevig aan het regenen en bliksemen. Ik kom zeker nog eens terug naar Bangkok voor een dinner river cruise, een fietstocht door de stad en sloppenwijken, meer shopping- en marktjestijd en Thaïse massages die je op elke hoek van de straat vind voor een luttele 7 euro. Één ding is zeker: we love Thailand en we kijken al uit naar het vervolg!