Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu Ayutthaya - Reisverslag uit Ayutthaya, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu

Ayutthaya

Door: Ine Geerdens

Blijf op de hoogte en volg Ine_Bart

26 December 2014 | Thailand, Ayutthaya

We bezochten een vroegere hoofdstad van Thailand: Ayutthaya. We zijn bij verschillende tempels gestopt waar nog vooral ruïnes van overblijven. De meeste dingen, zoals bv. de grote liggende Buddha, zijn nagemaakt in Bangkok, maar hier vind je dus de originele versies. Vele stenen torens stonden wel al serieus scheef, verwonderlijk dat ze niet dooreen vallen. Gedurende de hele dag hadden we een gids mee. De dingen die ik heb onthouden zijn de volgende;
- je hebt verschillende soorten torens, afhankelijk van de stijl: chedi (scherpe toren), prang (bolligere vorm vanboven) en pagoda (driehoekig dak waarvan de benen naar binnen gebogen zijn)
- bij een prang liggen de beenderen van bv. een koning bovenaan het gebouw, bij een pagoda eronder
- als een vrouw (hij had er veel) van de vroegere koning stierf, werd er voor haar een pagoda gebouwd

Het was wel echt snikheet, m'n zonnebril schoof haast van m'n neus, en dat in de winter! Ik had het op zich allemaal wel snel gezien dus ik zou er zelf zeker geen twee dagen naartoe gaan maar dat is natuurlijk eigen voorkeur :) Onze lunch ging door nabij een olifantenfarm. Toen we daar aankwamen zagen we al olifanten in het gareel achter elkaar wandelen, zoals je bij ons paarden ziet. Namiddag bezochten we ook nog the Summer palace, het zomerverblijf van de koninklijke familie. Een groot domein met grote vijver en verschillende woningen. Een soort van boeddhistisch tempeltje stond in het midden van het water en was enkel toegankelijk voor royals. We mochten wel een kijkje nemen in het gebouw waar er nog ceremonies worden gehouden. Hoewel ik een lange broek aanhad moest ik nog een gekleurde doek rond mijn benen wikkelen. Het hele domein is mooi onderhouden (ook bv. palm gesnoeid in de vorm van een olifant) en streng bewaakt door mannen van het leger die al met hun geweer klaarstaan. Wij hebben het domein te voet verkend, maar je kon ook een golfkarretje huren. Dan begon weer de lange rit naar Bangkok. We lieten ons deze keer afzetten aan de skytrain, waardoor we er gelukkig rond 19u waren. We arriveerden in Siam en namen een kijkje in het winkelcentrum. Dit is echt immens! En overal reclameborden à la Vegas! Het is blijkbaar het beste winkelcentrum in Azië en je hebt er ook wel minstens een week voor nodig om het echt goed gezien te hebben. Dit is Wijnegem Shoppingcentrum maal vier. Als je de weg even kwijt bent kan je op een touchscreen zoeken waar je naartoe wilt of welke winkel je zoekt. Ook veel Amerikaanse merken zoals Victoria's secret en American Eaggle Outfitters, net als een verdieping merken à la Dior en Fendi. Heb je honger of dorst, dan ga je gewoon naar de food hall, een half centrum vol eet-en drankzaakjes. Het gaat hier ook niet dicht om 18u maar de winkels zijn hier alle dagen open, tot ongeveer 22u. Hierna zijn we naar een restaurant gegaan dat mijn collega had aangeraden; Gabbages & condoms. Zelfs de decoratie was gemaakt van rubbertjes. Origineel en hiermee strijden ze tegen AIDS om het op die manier ook meer onder de aandacht te brengen. Lekker eten, snelle bediening en supermooi op het terras. Je zit er onder de bomen, waar allemaal kleine lichtjes en kleurrijke lampenkapjes hangen. Een aanrader.

• 26 December 2014 - 21:34

Gaston En Hilde:

Mooie verhalen ! Een cultuurschok ginder precies . En lange spannende dagen.
    Kijk al uit naar het vervolg.
    Groetjes vanuit het koude Tuilt. Ook de groeten van bomma.