Chiang Mai: Doi Suthep & Sunday market - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu Chiang Mai: Doi Suthep & Sunday market - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu

Chiang Mai: Doi Suthep & Sunday market

Door: Ine Geerdens & Bart Kinable

Blijf op de hoogte en volg Ine_Bart

28 December 2014 | Thailand, Chiang Mai

In de vroege uurtjes vertrokken we richting de luchthaven van Bangkok. Chiang Mai, in het Noorden, is onze volgende bestemming. We vertrokken rond 8u30 en een uurtje later werd de landing al ingezet. Toen we nadien lazen dat er een vliegtuig van dezelfde maatschappij rond hetzelfde uur vermist was, was het toch wel even schrikken. Gelukkig was het bij ons goed verlopen. De taxi zette ons af aan een charmant hotelletje. We werden hartelijk ontvangen. We kregen een paars drankje van het huis (gemaakt van een soort van bloem) en doorbladerde de excursiemap. Daarna deden we een middagdutje in onze upgradet (chanceke :)) kamer. In de namiddag hebben we de tuktuk en erna de songthaew (soort van jeep waarbij je achteraan op twee banken tegenover elkaar in de 'bak' zit) genomen tot boven op de berg van Doi Suthep. Meer naar boven in de bergen betekende ook wel dat het iets frisser was, daar hadden we niet echt bij stilgestaan. Maar om tot aan de Wat Doi Suthep te geraken moest je toch nog heel wat treden doen, dus je had het al snel terug warm. Om de tempel te bezoeken, moest je 'bedekt' naar binnen gaan. Niet meer aan gedacht. Met short en blouse zonder mouwen mocht je er niet in. Als vrouw dan toch. Gevolg: twee grote sjaals huren om rond mij te draaien. Eens de toegangspoort binnen leek het of je de wereld van goud binnenstapte. Naast de grote tempel stonden er kleine tempels, veel beelden, Buddhavereringsmateriaal enz. Je zag ook mensen gezegend worden door monniken. Blijkbaar moet een goede boeddhist minstens één keer in z'n leven voor een bepaalde periode monnik geweest zijn. Het is wel mooi om te zien hoeveel belang de Thaï hechten aan hun geloof. In de gangen hingen er bovenaan allemaal gouden klokjes met klepel en een hartvormige hanger waarop je iets kon schrijven, een beetje vergelijkbaar met de slotjes aan de brug in Parijs. Uiteraard kochten wij ook de 'Bart & Ine versie'. Na een mooi uitzichtspunt te hebben bewonderd, besloten we de sjaal in de ring te gooien en terug te keren naar het centrum. De songthaew deed er nu wel veel langer over dus kwamen we bevroren en uitgehongerd aan in het centrum. Door het raampje zagen we een gezellig Mexicaans restaurantje. Dit konden we niet aan onze neus laten voorbijgaan. We drukte op het belletje (idem als in een Lijn-bus) en inderdaad, de jeep ging direct aan de kant. Het eten bleek wel behoorlijk pittig, volgens de ober volgende keer vragen naar "no salsa"! Daarna hebben we nog wat geslenterd over de Sunday Market. Ongelofelijk hoe groot! Hier krioelde het van het volk, waardoor het soms drummen was om bij een kraampje te kunnen kijken. Het was wel een leuke markt, geen namaak merken maar echt Thaïse producten zoals handgemaakte portefeuilles, tafellopers uit Thaïs zijde, mooie decoratieve spullen om tegen de muur te hangen,...We hebben er ons hartje kunnen ophalen en onze onderhandeltechnieken kunnen bijschaven!