Thaïse kookles en een warm eindejaar - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu Thaïse kookles en een warm eindejaar - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu

Thaïse kookles en een warm eindejaar

Door: Ine Geerdens

Blijf op de hoogte en volg Ine_Bart

31 December 2014 | Thailand, Chiang Mai

Vandaag stond er een halve dag Thaïse kookles op het programma. We gingen eerst met een kleine groep en gids naar de lokale markt om kennis te maken met de lokale groentensoorten. Er zaten speciale zaken tussen; eggplant, ginger, kurkuma, lemongrass,...Vaak met een sterke geur. Terug in de kookruimte mochten we elk een soep en hoofdgerecht kiezen uit een lijst, wat we vervolgens leerden maken. Hoewel de ruimte er wat chaotisch uitzag, wist je toch wel goed wat je moest doen. Ik had gekozen voor een kokossoep, groene curry met kip en zoetzure groenten, Bart voor Thaise kruidensoep, rode curry en iets met cashewnoten. Bij elk deel kregen we een dikke houten plank en koksmes, en een bakje met de nodige ingrediënten die we dan moesten versnijden. Nadien ging iedereen aan een gasvuurtje staan waar al een wokpan klaarstond. De olie die in het begin werd gebruikt, was 'sojabeanoil'. Olie die ook vaak gebruikt werd in gerechten en voor veel smaak zorgde, was oeyster oil. Coconutcream werd niet alleen bij de soep gebruikt maar ook om de curry te bereiden. Telkens we een deel klaar hadden, mochten we het in de ruimte ernaast gaan opeten. Schoenen uit en allemaal op een kussen op de grond aan een lage tafel onze eigen bereidingen naar binnen smikken. Niet slecht! Het leuke was dat we ook nog een receptenboekje meekregen na afloop, waar alle gerechten en de ingrediënten nog eens (met foto :)) op een rijtje worden gezet. Leuk voor thuis ;) Nadien zijn we naar het centrum gewandeld om nog wat tempels te bezichtigen en een terrasje te doen. Terug bij het hotel was het even relaxtijd, alvorens de jaarwisseling te gaan vieren. In plaats van naar de luidruchtige drukte te gaan aan de Chiang Mai gate, kozen we voor de culturele versie; de ceremonie van de monniken volgen bij boeddhistische tempels. Eerst nog een hapje eten. Na de kookles durfden we eens iets anders te kiezen: pad thaï, echt wel lekker en niet pikant. Rond de tempels was alles mooi verlicht. Lampionnen, kaarsen rond Buddha en hier en daar werden er al wensballonnen opgelaten. De monniken baden en zongen rond Buddha. Aan een andere tempel zat heel veel volk op stoeltjes met een wit touw rond hun hoofd. Dit hing dan bovenaan aan een groter geheel, dat verbonden was met de tempel / Buddha, als een soort van zegening/verbintenis vermoed ik. Aangezien we geen tijd meer hadden om zelf een wensballon te gaan kopen, mochten we een vriendelijke Amerikaanse helpen met de hare. Klokslag 12u waren we omringd door wensballonnen die als gouden sterren aan de hemel het nieuwe jaar aankondigden. Een schitterend begin van 2015.