The lake house - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu The lake house - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ine_Bart - WaarBenJij.nu

The lake house

Door: Ine Geerdens

Blijf op de hoogte en volg Ine_Bart

03 Januari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Ik had de voorbije nacht niet zo goed geslapen. Iemand van de groep had gezegd dat we vandaag nog meer basic zouden slapen en dat tussen kakkerlakken. Jakkes! Daar lag ik toch wel even van wakker. En ook omdat er een ventilator recht boven ons hoofd draaide en je bij elke beweging een veer hoorde springen. Maar van beesten, zelfs muggen, geen last gehad! Als ontbijt kregen we pannenkoeken. Ben ik normaal wel fan van, maar ligt toch wel zwaar op de maag zo vroeg in de ochtend. Koffie of thee moest je zelf nemen, al moest je zelf eerst gaan vragen waar dat stond. Met een busje vertrokken we met z'n achten. Sommigen lieten hun valies hier staan, dat kon blijkbaar. We reden tot op een plaats waar we zouden overstappen op een boot. We waren al blij dat we een andere 'gids' kregen maar ook hij sprak amper Engels. 'We wait for the boat'. Een kwartier later 'we have to tank oil'. Iedereen passeerde ons en vertrok meteen met de boot en wij stonden daar weer te wachten. Geen uitleg, geen indicatie van hoe laat we dan wel zouden vertrekken...iedereen begon zich al kwaad te maken 'moet je die olie in Saoudie Arabië gaan halen?' en bekritiseerde het gebrek aan organisatie. Na meer dan een uur gewacht te hebben, konden we eindelijk in de longtailboat stappen. We zouden een uur varen naar de raft houses. Op een bepaald moment klotste het water hevig en kregen we werkelijk een koude douche over ons heen. Aangekomen bij onze raft houses zaten we wel in een adembenemende omgeving. De van bamboe gemaakte hutten zelf zijn heel primitief. Een tiental hutten staan naast elkaar op het water, met een loopbrugje vooraan om naar het 'hoofdgebouw' te gaan. In elke hut lag een matras op de grond met muskietennet en ventilator. That's it. Wanneer we de 'achterdeur' opendeden, hadden we een klein houten balkonnetje waarop een stoel stond en waar je meteen het meer kon induiken. Wauw. We hadden nog even tijd voor de lunch dus hebben we ons zwemgerief aangetrokken en zijn we in het water gesprongen. Heerlijk. Er lagen ook dikke banden waar je kon gaan in liggen om op het meer te dobberen. Om naar het toilet te gaan, moest je wel geduld hebben. Je moest eerst naar het hoofdgebouw, dan over een ijzeren loopbrug en dan een pad omhoog volgen om er te geraken. Aiai als ik deze nacht maar niet moet, dacht ik al. Na de lunch gingen we met de boot naar een waterval. Deze keer een grote, die we moesten beklimmen. De gids had tegen ons gezegd dat we gewoon slippers moesten aandoen, maar dat was wel niet echt handig over die gladde stenen. Gelukkig hadden we onze debiele waterschoentjes mee. Er was ook net iemand haar slipper geknakt dus dan kon zij de mijne aandoen. Was wel een mooie plaats. Daarna stopten we even bij een hut op het water waar men vis kweekte, maar als je daar geen uitleg bij krijgt heb je het natuurlijk wel snel gezien. Idem bij de donkere grot met vleermuizen waar we in zouden zwemmen. Omdat het water te hoog stond, konden we er niet in. De gids wist dit op voorhand dus was het vrij nutteloos om er dan naartoe te varen, maar soit. Toen we weer even vrij hadden, zijn Bart en ik even gaan kajakken op het meer (lag ook bij onze huisjes, je kon zo in een bootje springen). Wel leuk! Na het avondeten (waarbij we zelfs een verse vis kregen voorgeschoteld) gingen we een wandeling maken in de donkere jungle. Allemaal muggenspul op, lange broek aan en lampjes op ons hoofd. Het is ook altijd wel leuk als er mensen bij zijn die meer schrik hebben dan jij :). Het Hollands koppel bv, zij waren geweldig. Zei het meisje 'nou ik loop toch wel liever overdag door de jungle hoor', waarop de jongen antwoordde 'dan zitten er ook insecten hoor, of dacht je dan een olifant tegen te komen?'. Toen de gids op een gegeven moment wat bamboe aan de kant moest doen met zijn machette, riep de Hollander 'ojee is dit voor hem dan ook onbekend terrein?!'. Hilarisch :) Het was echt wel een dichte jungle en gewoon al het idee dat er verschillende beesten in rond kruipen, zorgde voor iedereen toch wel voor wat angst en onnodige gilletjes. De beesten die we gezien hebben; spin, kleine schorpioen, kakkerlak, giftige kikker en een soort van krekel wiens vleugels precies elektriciteit geven wanneer ze tegen elkaar flapperen. De gids pakte deze laatste op, wij bleven op een afstandje. Zeker toen hij dat beest ineens in zijn mond stak, iieuw! Wat we "jammer genoeg" niet gezien hebben is een tarantula...Dit tochtje was wel een unieke ervaring, zeker ook omdat we met een leuk groepje waren. Dan bereidden we ons voor op het slapengaan. Hoewel je door de dag het water fel hoorde klotsen onder de hut, was het water 's avonds wel heel kalm. Aan de omgeving moest ik nog even wennen. Soms hoorde je een speciale vogel, af en toe maakte een vis een sprongetje en op ons plafond zat een salamander. De stroomgenerator maakte wel veel lawaai maar toen die rond middernacht werd uitgezet ben ik gelukkig toch wel in slaap gevallen.